Στη δημοσιογράφο Γιάννα Παπαδάκου
1. Σκάνδαλο Βατοπεδίου και κλήτευση Καραμανλή. Οι πρώην πρωθυπουργοί πρέπει να οδηγούνται ενώπιον των Επιτροπών της Βουλής; Ποια είναι η διαχωριστική γραμμή για να μην χαρακτηρισθεί μια τέτοια κλήτευση ως πολιτική δίωξη; Αν προκύψουν στοιχεία πρέπει να κληθεί και ο κ. Σημίτης για το σκάνδαλο της Siemens;
Το θέμα της κλήτευσης ή όχι των πρώην πρωθυπουργών το χειρίζονται αποκλειστικά οι συσταθείσες επιτροπές της Βουλής, εξεταστική και προανακριτική. Η ιδιότητά μου ως υπουργού Δικαιοσύνης μου επιβάλλει να μην διατυπώσω θέση στο ερώτημά σας. Μπορώ μόνο να προσδιορίσω σαφή κριτήρια για το πότε η αντιμετώπιση ενός πολιτικού προσώπου μετατρέπεται σε πολιτική δίωξη. Η κλήση ενός πρώην πρωθυπουργού, όπως και κάθε άλλου πολιτικού προσώπου, από εξεταστική ή προανακριτική επιτροπή της Βουλής με μόνο αίτημα να αποσαφηνίσει, τι γνωρίζει για μια μεγάλη δημόσια υπόθεση, δεν συνιστά πολιτική δίωξη. Αντιθέτως, συνιστά πολιτική δίωξη η άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος πολιτικού προσώπου που δεν στηρίζεται σε επαρκείς ενδείξεις ενοχής, δηλαδή στις περιπτώσεις εκείνες που το αποδεικτικό υλικό και η νομική ακρίβεια υποκαθίστανται από την προφανή πολιτική σκοπιμότητα.
2. Υπάρχει περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι ο κ. Καραμανλής θα καταθέσει με υπόμνημα. Τι απαντάτε στον απλό πολίτη , ο οποίος αναφέρει ότι, αν κάποιος δεν εμφανισθεί ως μάρτυρας στον ανακριτή, διατάσσεται η βιαία προσαγωγή του;
Στην ποινική προδικασία και στην ποινική δίκη εφαρμόζεται αυστηρά και απαρέγκλιτα για οποιοδήποτε πρόσωπο ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας. Η κατάθεση ενώπιον εξεταστικής ή προανακριτικής επιτροπής της Βουλής δεν είναι μια τυπική ποινική διαδικασία, είναι κυρίως κοινοβουλευτική και πολιτική διαδικασία. Στην κοινοβουλευτική και πολιτική διαδικασία επιλέγονται πολιτικά μέσα και κοινοβουλευτικές μέθοδοι, όπως μπορεί π.χ. να είναι και η απάντηση μέσω υπομνήματος ή επιστολής. Ανεξάρτητα όμως από τα παραπάνω, πιστεύω στην ακόλουθη αρχή: Όσο απόλυτα αναγκαίο είναι να αποφεύγουμε τον ισοπεδωτικό λαϊκισμό σε βάρος της πολιτικής και των πολιτικών προσώπων, άλλο τόσο αναγκαίο είναι τα πολιτικά πρόσωπα να επιδεικνύουν αυξημένο βαθμό ευθιξίας και ευαισθησίας.
3. Από τη διερεύνηση του σκανδάλου προέκυψε και «σκανδαλώδης» λειτουργία τραπεζών, έχετε ενημερωθεί, θα παρέμβετε στην υπόθεση στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων, που σας δίνει ο νόμος;
Δεν μπορώ να πω τίποτε συγκεκριμένο, μέχρι η εξεταστική επιτροπή να διατυπώσει το πόρισμά της.
4. Σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, που οικονομικοί κολοσσοί καταρρέουν οι έλληνες βουλευτές έχουν περιουσία, που σοκάρει. Καταθέσεις, ακίνητα, μετοχές είσθε ικανοποιημένος με την αιτιολογία της περιουσιακής κατάστασης των συναδέλφων σας στη Βουλή; Με ποιες πρωτοβουλίες θα λήξει αυτή η «κοροιδία» για αρκετούς πολίτες;
Το ερώτημά σας περιέχει έναν αφορισμό, ότι δηλαδή περίπου όλοι οι βουλευτές διαθέτουν μεγάλη περιουσία και μεγάλα εισοδήματα. Αφορισμός όμως που δεν υπηρετεί την αλήθεια, που είναι άδικος και ταυτόχρονα, αθέλητα εξαγνίζει όλους τους άλλους πραγματικά πλούσιους, πάνω στους οποίους δεν πέφτει το φως της δημοσιότητας, γιατί απλούστατα ποτέ δεν δίνονται στη δημοσιότητα οι δηλώσεις «πόθεν έσχες». Γνωρίζω πολλούς βουλευτές που δεν είναι πλούσιοι. Γνωρίζω άλλους βουλευτές που την περιουσία και τα εισοδήματά τους τα δημιούργησαν, πριν εισέλθουν στην πολιτική, όπως και βουλευτές που δημιούργησαν εισοδήματα ασκώντας τα επαγγελματικά τους καθήκοντα παράλληλα με τα κοινοβουλευτικά τους . Αν κανείς μελετήσει διαχρονικά τις δηλώσεις «πόθεν έσχες», μπορεί με ακρίβεια να προσδιορίσει σε ποιες περιπτώσεις δημιουργούνται ερωτηματικά. Αλλά για να τερματισθεί το καθεστώς της καχυποψίας σε βάρος των δημοσίων προσώπων, η κυβέρνηση ανέλαβε την πρωτοβουλία να ψηφίσει σύντομα νόμο, ώστε οι δηλώσεις «πόθεν έσχες» των βουλευτών να ελέγχονται από επιτροπή, στην οποία την πλειοψηφία δεν την έχουν κοινοβουλευτικοί, αλλά άλλα πρόσωπα, όπως π.χ. δικαστικοί λειτουργοί.
5. Υπάρχει σοβαρό έλλειμμα στη διερεύνηση μεγάλων υποθέσεων από τη Δικαιοσύνη. Υποκλοπές, σκάνδαλο Siemens, σκάνδαλο Βατοπεδίου στην προκαταρκτική , όταν παραιτήθηκαν δυο εισαγγελείς. Ο νόμος και το Σύνταγμα σας δίνει τη δυνατότητα να ελέγξετε και δικαστές. θα το κάνετε και για ποιες υποθέσεις;
Υπήρξαν κατά το παρελθόν, πράγματι, περιπτώσεις λίγων δικαστικών λειτουργών, που δεν ενήργησαν σύμφωνα με τον νόμο και τη συνείδησή τους, αλλά υπηρέτησαν προφανείς πολιτικές σκοπιμότητες. Επανάληψη τέτοιων φαινομένων δεν θα επιτρέψει η σημερινή κυβέρνηση, γι’ αυτό άλλωστε και παίρνει πολύ συγκεκριμένα μέτρα, που ενισχύουν τη διαφάνεια στην απονομή της δικαιοσύνης και την ανεξαρτησία του δικαστή. Δείτε π.χ. τον νόμο που ψηφίσαμε, νόμος που ήδη εφαρμόζεται για την αλλαγή στον τρόπο επιλογής της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας. Υπογραμμίζω, ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ελλήνων δικαστών είναι άνθρωποι υπερήφανοι και ανεξάρτητοι. Οι λίγες περιπτώσεις δικαστικών λειτουργών που αθέτησαν ή θα αθετήσουν τον όρκο τους ελέγχονται ή θα ελεγχθούν σύμφωνα με τον νόμο. Ήδη, τις προηγούμενες ημέρες απέστειλα στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τις καταθέσεις δικαστικών λειτουργών στην εξεταστική επιτροπή για το Βατοπέδι, καταθέσεις που μου διαβίβασε ο πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής, ζητώντας από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Τέντε να προχωρήσει στις κατά νόμο δικές του ενέργειες.
6. Είχατε ζητήσει την επίσπευση της εκδίκασης μεγάλων υποθέσεων, έγινε και τι προτίθεσθε να κάνετε τώρα;
Πράγματι, από τις 18.2.2010, ζήτησα με έγγραφό μου προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, την κατά προτεραιότητα περαίωση της ανάκρισης και εισαγωγή στο ακροατήριο ορισμένων μεγάλων υποθέσεων. Μετά την παρέλευση περίπου έξι μηνών, ζήτησα με νεώτερο έγγραφό μου, να ενημερωθώ για την εξέλιξη των υποθέσεων αυτών. Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου με ενημέρωσε με απαντητική επιστολή του. Μεταξύ άλλων, με πληροφόρησε ότι ζήτησε τον πειθαρχικό έλεγχο μιας ανακρίτριας για πιθανή αδικαιολόγητη καθυστέρηση.
7. Οι πολίτες στο δρόμο σας ζητάνε να πάνε κάποιοι φυλακή, τι τους απαντάτε για τις καθυστερήσεις, τι τους απαντάτε για την παραγραφή, έχουν κατά τη γνώμη σας παραγραφεί τα αδικήματα πρώην υπουργών, πριν από το 2007;
Το μόνο που θέλω να διαβεβαιώσω τους πολίτες είναι ότι δεν θα επιτρέψουμε να επιχειρηθεί οποιαδήποτε έκπτωση στην αποκάλυψη της αλήθειας και στην απόδοση ευθυνών.
8. Χρηματοδότηση των κομμάτων , υπάρχουν μαρτυρίες ελλήνων και γερμανών μαρτύρων ότι «χορηγίες» δόθηκαν και στα δυο μεγάλα κόμματα , το κόμμα σας αρνείται οποιαδήποτε ενημέρωση , πως μπορεί να πεισθεί ο απλός έλληνας πολίτης ότι κάτι τέτοιο δεν συνέβη;
Επιθυμούμε να ερευνηθεί κάθε πτυχή που αφορά «περίεργες» χρηματοδοτήσεις πολιτικών κομμάτων. Άλλωστε, σας υπενθυμίζω ότι οι έρευνες που διεξάγονται για όλα τις επίμαχες υποθέσεις του δημόσιου βίου, οφείλονται σε πολιτικές πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ. Η χρησιμότητα όμως των πολιτικών δεν έγκειται μόνο στη διερεύνηση του παρελθόντος, αλλά στην εξασφάλιση του θεσμικού πλαισίου που θα επιβάλλει τη διαφάνεια στη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. Με πρωτοβουλία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και πάλι θα εισαχθεί προς συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο για την κατοχύρωση της διαφάνειας στη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων.
9. Επίσπευση δικών για φορολογικές υποθέσεις, τι παρέμβαση θα κάνετε, ώστε να μη χρονίζουν αυτές οι υποθέσεις;
Η επίσπευση των φορολογικών δικών περιλαμβάνεται στο μεγάλο νομοσχέδιο για την επίσπευση της διοικητικής δίκης, που συζητείται, μαζί με την επίσπευση της ποινικής δίκης στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την εβδομάδα που έρχεται. Ειδικά για τις εκκρεμείς φορολογικές δίκες προβλέπονται μέτρα που εξορθολογίζουν το καθεστώς των ατελείωτων αναστολών, επιβάλλουν τη διεξαγωγή μιας δίκης σε πρώτο και τελευταίο βαθμό στα διοικητικά εφετεία για φορολογικές ή τελωνειακές διαφορές άνω των 150.000 ευρώ, ενώ για τις υποθέσεις κάτω των 150.000 ευρώ και μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ, η άσκηση έφεσης κατά της πρωτόδικης απόφασης συνοδεύεται από την υποχρέωση καταβολής του 50% του βασικού φόρου ή προστίμου.
11. Μνημόνιο και περιφερειακές εκλογές, τι πλαφόν περιφερειών βάζετε, ώστε να εκτιμήσετε ότι το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό για την κυβέρνηση και το έργο της;
Στις εκλογές του Νοεμβρίου δεν κρίνεται η κυβέρνηση και το έργο της. Οι πολίτες θα αναδείξουν τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες που θα ηγηθούν των νέων αυτοδιοικητικών μονάδων και θα ασκήσουν τις αρμοδιότητες με τις οποίες εξοπλίζει την τοπική αυτοδιοίκηση το πρόγραμμα «Καλλικράτης». Θα πρέπει να επιλέξουν λοιπόν εκείνους που πιστεύουν στη μεταρρύθμιση.
10. Είσθε υπέρ του μνημονίου ή το θεωρείτε αναγκαίο κακό;
Το μνημόνιο εξασφαλίζει για τα επόμενα τρία χρόνια χρηματοδότηση για τη χώρα που δεν ήταν πρόθυμες να δώσουν οι αγορές. Με άλλα λόγια το μνημόνιο σταμάτησε τη χρεοκοπία της χώρας. Η σωστή εφαρμογή του δεν θα επιβαρύνει περαιτέρω τους έλληνες. Μπορούμε όμως να διαπραγματευθούμε εξειδικεύσεις του μνημονίου προς την ορθή κατεύθυνση. Για να δώσω ένα παράδειγμα. Οι τράπεζες παρότι χρηματοδοτήθηκαν μέχρι στιγμής με 55 δις. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο, παρουσίασαν αδυναμία ενίσχυσης της ρευστότητας της αγοράς. Είναι προφανές, πως υπάρχει ανάγκη παράκαμψης του τραπεζικού συστήματος σε ορισμένες περιπτώσεις, ώστε το κράτος να χρηματοδοτήσει την αγορά. Ιδού ένα πεδίο διαφορετικής πολιτικής.
11. Μιλήστε μας για την προσπάθεια του υπουργείου που αφορά την προστασία των ανηλίκων.
Δημιουργούμε ένα εθνικό δίκτυο για την προστασία των ανηλίκων που βρίσκονται σε κίνδυνο. Ιδρύθηκε το Κεντρικό Επιστημονικό Συμβούλιο για την πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Θυματοποίησης και της Εγκληματικότητας των Ανηλίκων (ΚΕΣΑΘΕΑ). Το ΚΕΣΑΘΕΑ θα βοηθήσει, ώστε να ανασυγκροτηθούν οι Εταιρείες Προστασίας Ανηλίκων και παράλληλα θα παρακολουθεί το έργο τους. Θα εισηγείται στον υπουργό μέτρα για την αντιμετώπιση της θυματοποίησης και της εγκληματικότητας των ανηλίων, ενώ θα διαμορφώνει και θα συντονίζει μηχανισμούς ανίχνευσης κακοποίησης των παιδιών.