Να δωσουμε εμφαση στην αναπτυξη, συνεντευξη του Χαρη Καστανιδη στην εφημεριδα ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Στον δημοσιογράφο Νίκο Οικονόμου

1. Και τώρα κ. Καστανίδη, τι γίνεται μετά τον ανασχηματισμό; Μήπως χρειάζεται και μια ελαφριά στροφή και στην πολιτική της κυβέρνησης; Με πιο φιλολαϊκό προφίλ;
Πρώτα απ’όλα πρέπει να αποσαφηνίσουμε, τι είναι φιλολαϊκό προφίλ. Μια πολιτική είναι φιλολαϊκή ή αντιλαϊκή ανάλογα με το αν υπηρετεί ή όχι το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον. Τον περασμένο Μάιο δεν θα ήταν δυνατό να πληρώσουμε μισθούς και συντάξεις, εάν δεν προστρέχαμε  στο μηχανισμό στήριξης και δεν εξασφαλίζαμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δάνεια  110 δις ευρώ για μια τριετία. Εάν υποτεθεί τώρα ότι αποφασίζαμε αύξηση των δημοσίων δαπανών, αυξάνοντας τους μισθούς και τις συντάξεις, θα ενισχύαμε την πίεση στο έλλειμμα της χώρας, με συνέπεια να σταματήσει η χρηματοδότηση από τους δανειστές μας. Δηλαδή, θα ξαναγυρίζαμε στις συνθήκες του περασμένου Μαΐου, αντιμετωπίζοντας και πάλι τον κίνδυνο να μην μπορούμε να πληρώσουμε μισθούς και συντάξεις. Αναρωτιέμαι αν αυτή είναι φιλολαϊκή πολιτική!
Ωστόσο, είναι αληθές ότι πρέπει με πιεστικό τρόπο να αναλάβουμε πρωτοβουλίες που φέρνουν πιο κοντά την έξοδο από την κρίση και δικαιώνουν τις θυσίες του ελληνικού λαού. Δεν αρκούν τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής. Εφεξής πρέπει να δώσουμε μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη της χώρας. Είναι θετικό βήμα η συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Παρασκευής νομοσχεδίου με το οποίο διαμορφώνεται ειδικός μηχανισμός για την ταχεία προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικό. Οφείλουμε ακόμη να γίνουμε πιο πρακτικοί και πιο αποτελεσματικοί στη συμπίεση των τιμών. Όταν μειώνεται το εισόδημα πρέπει να αποπληθωρίζονται και οι τιμές. Αλλιώς, κινδυνεύουν να σηκώσουν το βάρος της κρίσης οι πιο αδύναμοι Έλληνες. Τέλος, οφείλουμε να παρακάμψουμε την άρνηση των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την οικονομία και να διαμορφώσουμε ταχύτατα ειδικούς μηχανισμούς ενίσχυσης της ρευστότητας στην αγορά.2. Πάντως οι ενστάσεις για τις πρόσφατες αλλαγές υπάρχουν. Η μεγαλύτερη αφορά στο μέγεθος της νέας κυβέρνησης, όπου ο στόχος του μικρού και ευέλικτου σχήματος αποτελεί μάλλον όνειρο θερινής νυκτός. Δε σας ενοχλεί αυτό;
Η συζήτηση για το μέγεθος και τον τόπο σχηματισμού μιας κυβέρνησης έχει το ενδιαφέρον της, αλλά κρατά λίγες ώρες. Οι κυβερνήσεις πάντοτε κρίνονται από το έργο που παράγουν, δηλαδή εκ του αποτελέσματος.

3. Τι περιμένετε από τη φετινή άνοδο του Γιώργου Παπανδρέου στη ΔΕΘ; Είναι η πρώτη του ως πρωθυπουργού και οι προσδοκίες είναι μεγάλες. Ποιο είναι το μήνυμα που πρέπει να σταλεί ιδιαίτερα όσον αφορά στην οικονομική πολιτική; Μήπως ο στόχος της ανάπτυξης;

Ξεκαθαρίσαμε έγκαιρα ότι σε συνθήκες δυσβάσταχτης οικονομικής κρίσης δεν είναι εφικτό να δοθούν ατελέσφορες υποσχέσεις. Χρειάζεται υπευθυνότητα και προσήλωση σε ένα σαφές και συγκεκριμένο σχέδιο για την έξοδο από την κρίση. Το μήνυμα του Πρωθυπουργού και της κυβέρνησης εστιάζεται ασφαλώς φέτος στον στόχο της ανάπτυξης. Γι΄αυτό και υπενθυμίζω ότι, πέραν των όσων είπα προηγουμένως, σε μικρό χρονικό διάστημα από σήμερα θα συζητήσουμε και θα ψηφίσουμε το νέο αναπτυξιακό νόμο, που θα διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για μια σφριγηλή αναπτυξιακή πορεία.

4. Ο κόσμος πάντως περνά δύσκολες ημέρες και τα ζόρια αναμένεται να μεγαλώσουν το χειμώνα. Κατανοείτε τις ενστάσεις του;

Το σύνολο του ελληνικού λαού υφίσταται μεγάλες θυσίες. Το θέμα δεν είναι απλώς να κατανοούμε ή να συμπάσχουμε  για τα προβλήματά του. Η υποχρέωσή μας είναι να δικαιώσουμε τις θυσίες των πολιτών, να ξεπεράσουμε την βαρύτατη οικονομική κρίση, να αναδιαρθρώσουμε την παραγωγική δομή της χώρας, να βελτιώσουμε θεσμούς και διαδικασίες, ώστε να μην επιτρέψουμε ποτέ στο μέλλον επανάληψη τέτοιων προβλημάτων.

5. Με το χέρι στην καρδιά: δεν υπήρχε άλλος δρόμος παρά το δύσκολο μονοπάτι του ΔΝΤ και της τρόικας;

Κοιτάξτε, έχει σημασία να κατανοήσουμε ποιο είναι το πρόβλημα της χώρας. Τα τελευταία χρόνια το κράτος δαπανούσε περίπου 120 δις ευρώ ενώ τα έσοδα του ήταν μόλις 60-70 δις ευρώ. Για να καλύψουμε τη διαφορά δανειζόμασταν από τις αγορές. Από τον περασμένο, όμως, Νοέμβριο οι αγορές κατέστησαν σαφές ότι δεν πρόκειται να συνεχίσουν να μας δανείζουν, έχοντας υπόψη τους τη δημοσιονομική αστάθεια της χώρας μας. Μάλιστα, διεθνείς κερδοσκοπικοί κύκλοι έκαναν ασταμάτητες κερδοσκοπικές επιθέσεις σε βάρος της Ελλάδας ποντάροντας στην χρεωκοπία της χώρας μας. Αυτό μας οδήγησε σε πιστωτική ασφυξία. Από πού θα συνεχίζαμε να δανειζόμαστε αφού οι αγορές σταμάτησαν να μας δανείζουν με όρους λογικούς; Κάτω από αυτές τις συνθήκες ο μόνος δρόμος ήταν η εφεύρεση και η ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης που προσέφερε η τρόικα.

6. Και η Θεσσαλονίκη; Τι δυνατότητες υπάρχουν για αναπτυξιακή πορεία και μεγαλόπνοους στρατηγικούς σχεδιασμούς όπως παρουσιάστηκαν πρόσφατα ενόσω βρισκόμαστε υπό επιτήρηση;

Η Θεσσαλονίκη, όπως και η υπόλοιπη περιφέρεια, χρειάζεται ειδικό σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης. Προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθήσει ο μετασχηματισμός του Υπουργείου Οικονομίας και σε Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Ειδικό δε ρόλο θα αναλάβει ο ορισθείς αναπληρωτής Υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης. Το κρίσιμο όμως για τη Θεσσαλονίκη δεν είναι τα πολλά λόγια και οι υποσχέσεις, αλλά ο «εξοπλισμός» της με τα κατάλληλα διοικητικά, τεχνικά και οικονομικά μέσα, προκειμένου η ίδια να σχεδιάζει και να εφαρμόζει αναπτυξιακά σχέδια. Ο «Καλλικράτης» θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.

7. Να πάμε λίγο στα του υπουργείου σας: Πόσο εφικτή είναι η ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης που επαγγέλεστε με τις κινητοποιήσεις των δικαστικών υπαλλήλων και των δικαστικών να είναι σχεδόν μπροστά μας; Και ποιος είναι ο άμεσος στόχος στη ζήτημα της απονομής της δικαιοσύνης;

Ο εξορθολογισμός και η επιτάχυνση στην απονομή της δικαιοσύνης είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα αυτής της κυβέρνησης. Η επιτάχυνση στη δίκη, ώστε να προστατεύονται τα συμφέροντα των πολιτών, δεν συνδέεται τόσο με την αύξηση του αριθμού των δικαστικών λειτουργών και των δικαστικών υπαλλήλων. Απαιτούνται άλλου είδους τολμηρά μέτρα και επεμβάσεις. Στο Υπουργικό Συμβούλιο προχτές εισηγήθηκα δύο νομοσχέδια για τον εξορθολογισμό και την επιτάχυνση της διοικητικής και της ποινικής δίκης. Πρόκειται για μια εκτεταμένη και ρηξικέλευθη επέμβαση στη λειτουργία της δικαιοσύνης και της απονομής της. Θα σας δώσω ένα μόνο απλό παράδειγμα των προτάσεων που εισηγούμαστε. Σήμερα μια διοικητική διαφορά κρίνεται σε τρεις βαθμούς και δίνεται λύση ακόμη και μετά από δέκα χρόνια. Αυτό το αλλάζουμε με ένα δραστικό μέτρο: αν μια υπόθεση αφορά πολλούς Έλληνες, παράδειγμα η έκτακτη εισφορά, ή είναι μεγάλης οικονομικής και κοινωνικής σπουδαιότητας, μπορεί με απόφαση των διαδίκων ή του πρωτόδικου δικαστηρίου να σταλεί απευθείας η διαφορά αυτή για κρίση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο και οριστικά αποφασίζει σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεσμεύοντας για την υπόθεση αυτή όλα τα κατώτατα δικαστήρια. Αυτό είναι μόνο ένα μικρό δείγμα των ριζικών αλλαγών που θα επιφέρουμε με τη ψήφιση των δύο αυτών νομοσχεδίων πολύ σύντομα. Το Νοέμβριο θα ακολουθήσει νέο νομοσχέδιο για την επιτάχυνση της πολιτικής δίκης.8. Στη Θεσσαλονίκη οι μετατροπές στο δικαστικό Μέγαρο που είναι απαραίτητες για θέματα ασφάλειας καθυστερούν. Τι μέλλει γενέσθαι; Υπάρχει κάποιο σχέδιο για ανέγερση συμπληρωματικού δικαστικού μεγάρου, όπως σχεδιαζόταν παλιά;

Σε ό,τι αφορά την επέκταση του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης, είμαι απολύτως θετικός, υπό την προϋπόθεση ότι και η νέα διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης θα παραχωρήσει τη σχετική έκταση. Έχει επίσης σημασία να έχουμε τη σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης. Σε ό,τι αφορά τα θέματα ασφαλείας, υπενθυμίζω ότι το σχέδιο ασφαλείας του δικαστικού μεγάρου το ανέθεσα σε κοινή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν δικαστές, δικαστικοί υπάλληλοι και δικηγόροι. Παρά τις διαφωνίες για ορισμένα μέτρα ασφαλείας, κυρίως από την πλευρά των δικηγόρων, το σχέδιο που εκπονήθηκε υιοθετήθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και αυτή τη στιγμή η ΘΕΜΙΣ χειρίζεται τους διαγωνισμούς για τις προμήθειες των σχετικών μηχανημάτων.9. Και κάτι για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Αν ο χάρτης δεν πρασινίσει το βράδυ των εκλογών θα είναι αυτό ένα μήνυμα για την κυβέρνηση; Και για την ιστορία: εσείς γιατί αρνηθήκατε να είστε υποψήφιος περιφερειάρχης κεντρικής Μακεδονίας;

Αφήστε τα συμπεράσματα για το βράδυ των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Advertisement