Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ξεκινήσω με έναν σχολιασμό της συζήτησης που προηγήθηκε.
Δεν γνωρίζω τις πατριωτικές και αντιστασιακές περγαμηνές του Αρχηγού του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, ώστε ευκόλως να περιφρονεί και να υποτιμά την τεράστια συνεισφορά του Ανδρέα Παπανδρέου στην εθνική μας πορεία.
Δεν γνωρίζω τις πατριωτικές και αντιστασιακές περγαμηνές του Αρχηγού του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, ώστε ευκόλως να περιφρονεί και να υποτιμά την τεράστια συνεισφορά του Ανδρέα Παπανδρέου στην εθνική μας πορεία.
Μπορώ όμως να υποδείξω στον Αρχηγό του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού να είναι εξαιρετικά προσεκτικός, όταν κρίνει πρόσωπα και τους θεσμικούς τους ρόλους –δηλαδή τον Πρόεδρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ., αλλά και τον αείμνηστο Ανδρέα Παπανδρέου- αναλογιζόμενος ότι στο εσωτερικό του Κόμματός του υπάρχουν στελέχη που η οικογενειακή τους παράδοση παραπέμπει στη δικτατορία των συνταγματαρχών, όπως επίσης ότι έχει στελέχη που υπήρξαν συνομιλητές νεοφασιστικών οργανώσεων.
Δεύτερον, σε ό,τι αφορά την εισαγγελική αναγγελία σχετικά με την υπόθεση Παυλίδη, έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να αποτυπωθεί η οριστική στάση της Νέας Δημοκρατίας επί αιτήματος Προανακριτικής Επιτροπής.
Διότι, αν μεν η Κυβέρνηση και το Κόμμα της Νέας Δημοκρατίας αποφασίσουν να υιοθετήσουν την ιδέα της Προανακριτικής Επιτροπής, τότε ερευνητέον, γιατί στο μεγαλύτερο μεταπολιτευτικό σκάνδαλο που είναι το Βατοπέδι, επέλεξαν την οδό της παραγραφής με την άρνηση σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής. Εάν διαφωνήσουν, τότε πιστοποιούν ότι είναι οριστική η απόφασή τους να οδηγήσουν κάθε σκάνδαλο στην παραγραφή και να εμποδίσουν τη διαφάνεια στη δημόσια ζωή.
Κύριοι συνάδελφοι, επί του νομοσχεδίου, άκουσα τον Πρόεδρο της Κυβέρνησης να ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα δεν πρέπει ούτε να αγνοήσει ούτε να θυσιάσει τις επιθυμίες και τα συμφέροντα του Ελληνισμού της Διασποράς. Ισχυρίζομαι ότι η νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης για την παροχή ψήφου στους απόδημους Έλληνες και αγνοεί και θυσιάζει τα συμφέροντα του Ελληνισμού της Διασποράς.
Οφείλω αυτό να το εξηγήσω και με αυτό τον τρόπο να γίνει κατανοητό όχι μόνο στους Έλληνες εντός της κρατικής επικράτειας, αλλά κυρίως στους αποδήμους, γιατί η Κυβέρνηση τους εμπαίζει και γιατί η Αξιωματική Αντιπολίτευση, μαζί σχεδόν με το σύνολο της υπόλοιπης Αντιπολίτευσης, διαφωνεί.
Πρώτον, το θεωρητικό ενδεχόμενο να εκλεγούν ορισμένοι Βουλευτές Επικρατείας που να εκπροσωπούν τους απόδημους Έλληνες μπορεί να οδηγήσει στον τελικό αποκλεισμό τους, διότι τελικά έχει σημασία η απόφαση της ηγεσίας εκάστου κόμματος, που μπορεί να συγκροτήσει ψηφοδέλτιο Επικρατείας, αν θα βάλει σε εκλόγιμη σειρά ή όχι τους απόδημους Έλληνες.
Δεύτερον, είναι απολύτως απροσδιόριστος ο αριθμός των Ελλήνων της Διασποράς που έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν το δικαίωμα να ψηφίσουν, με αποτέλεσμα να σκεφθούμε ότι είναι πιθανόν να οδηγηθεί σε αμφισβήτηση η διαφάνεια του εκλογικού αποτελέσματος.
Τρίτον, το σχέδιο νόμου που εισηγείται η Κυβέρνηση έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα ομόφωνα ψηφίσματα της Παγκόσμιας Συνέλευσης του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού και με τα ομόφωνα ψηφίσματα των Περιφερειακών Συνελεύσεων του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού. Σε αυτά τα ομόφωνα ψηφίσματα υπάρχουν δύο τουλάχιστον αρχές που δεν συμπεριλαμβάνονται στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Είναι η δυνατότητα ψήφου των αποδήμων με επιστολική ψήφο και επίσης η συγκρότηση διακριτών εκλογικών περιφερειών στο εξωτερικό, στην ευρύτερη δηλαδή επικράτεια του Ελληνισμού.
Οι δύο αυτές προτάσεις δεν υιοθετούνται. Άρα, έχουμε αντίθεση με τα ομόφωνα ψηφίσματα και της Παγκόσμιας Συνέλευσης και των Περιφερειακών Συνελεύσεων.
Όμως, το χειρότερο όλων είναι ότι το σχέδιο νόμου που συζητούμε, εάν εικάζετο ότι μπορούσε να ψηφιστεί από τα 2/3 της Βουλής των Ελλήνων, θα είχε καταπέσει μετά από αίτηση αντισυνταγματικότητας στα δικαστήρια της χώρας, διότι έχει εμφανή αντισυνταγματική διάταξη. Προσκρούει στο άρθρο 54 του Συντάγματος. Γιατί; Κάτι το οποίο δεν κατανοεί το κόμμα που σήμερα κυβερνά ή δεν θέλει να κατανοήσει. Το άρθρο 54 ορίζει με σαφήνεια την αρχή της αναλογικότητας. Ορίζει, πιο συγκεκριμένα, ότι ο αριθμός των εκλογικών εδρών των περιφερειών κατανέμεται ανάλογα με το νόμιμο πληθυσμό της χώρας. Αυτό σημαίνει ότι η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας εφαρμοζόμενη για τους εκπροσώπους του απόδημου Ελληνισμού, θα έπρεπε να οδηγήσει στην αρχή, ότι αναλόγως με το πόσοι ψηφίζουν, πρέπει να είναι και ο αριθμός των Βουλευτών που θα εκλεγούν.
Εάν, λοιπόν, για να χρησιμοποιήσω ένα αριθμητικό παράδειγμα, ψήφιζαν διακόσιες χιλιάδες Έλληνες της διασποράς θα έπρεπε, με βάση τους καταγεγραμμένους στα ελληνικά δημοτολόγια, να βρούμε, ποια είναι η αναλογία των εδρών που αντιστοιχεί στους ψηφίσαντες. Είναι βέβαιο ότι δεν είναι ούτε ένας, ούτε δύο, ούτε τρεις Βουλευτές. Άρα, παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας που προβλέπει το άρθρο 54 του Συντάγματος.
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με μια επιπλέον παρατήρηση.
Ισχυρίστηκε ο Υπουργός των Εσωτερικών ότι δεν μπορεί να υπάρξει ξεχωριστή εκλογική περιφέρεια ή ξεχωριστές εκλογικές περιφέρειες στο εξωτερικό διότι η ερμηνεία του όρου «επικράτεια» δεν μπορεί να συμπεριλάβει, πέραν των κρατικών ορίων της Ελλάδας, τις χώρες όπου διαβιεί σήμερα ο ελληνισμός.
Αλλά τότε τίθεται ένα ερώτημα. Εάν η επικράτεια είναι ό,τι περιλαμβάνεται στα κρατικά όρια, σύμφωνα με την άποψη της Κυβέρνησης, τότε δεν δικαιούται να ψηφίσουν ούτε καν με επιστολική ψήφο και αυτοί που βρίσκονται εκτός των ορίων της Ελλάδας…
Ισχυρίστηκε ο Υπουργός των Εσωτερικών ότι δεν μπορεί να υπάρξει ξεχωριστή εκλογική περιφέρεια ή ξεχωριστές εκλογικές περιφέρειες στο εξωτερικό διότι η ερμηνεία του όρου «επικράτεια» δεν μπορεί να συμπεριλάβει, πέραν των κρατικών ορίων της Ελλάδας, τις χώρες όπου διαβιεί σήμερα ο ελληνισμός.
Αλλά τότε τίθεται ένα ερώτημα. Εάν η επικράτεια είναι ό,τι περιλαμβάνεται στα κρατικά όρια, σύμφωνα με την άποψη της Κυβέρνησης, τότε δεν δικαιούται να ψηφίσουν ούτε καν με επιστολική ψήφο και αυτοί που βρίσκονται εκτός των ορίων της Ελλάδας…
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ: Κάνετε λάθος, αφού το 52 παράγραφος 2 λέει…
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Όχι, δεν ισχυρίζομαι εγώ αυτό, κύριε Κελέτση. Αυτό που ισχυρίζομαι, είναι, ότι εάν η ερμηνεία είναι, ότι η επικράτεια είναι ,ό,τι περιλαμβάνεται εντός των κρατικών ορίων και γι’ αυτό δεν μπορούν να συσταθούν εκλογικές περιφέρειες στο εξωτερικό, τότε και όσοι ψηφίζουν εκτός των ορίων της Επικράτειας, δηλαδή των κρατικών ορίων δεν έχουν δικαίωμα ψήφου.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΛΕΤΣΗΣ: Μα, γιατί;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ: Είναι γραμμένοι στην Επικράτεια.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Δεν είναι αυτή η ορθή ερμηνεία. Η ορθή ερμηνεία είναι ότι η Επικράτεια περιλαμβάνει και τον ελληνισμό πέραν των κρατικών ορίων, άρα μπορούν να συσταθούν εκλογικές περιφέρειες και στο εξωτερικό. Άρα, είναι ασυγχώρητη, ασύγγνωστη η αμέλεια της ελληνικής Κυβέρνησης να μην κάνει εκλογικές περιφέρειες και να έρθει σε σύγκρουση…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Παρακαλώ ολοκληρώστε, κύριε Καστανίδη.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: …με το Συμβούλιο Αποδήμου Ελληνισμού.
Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους είναι προφανής η αντισυνταγματικότητα και γι’ αυτό ακριβώς με αίσθημα ευθύνης η Αξιωματική Αντιπολίτευση θα αναλάβει πρωτοβουλία με πνεύμα συναίνεσης που πραγματικά να δικαιώνει τις προσδοκίες του απόδημου ελληνισμού.
Ευχαριστώ.
Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους είναι προφανής η αντισυνταγματικότητα και γι’ αυτό ακριβώς με αίσθημα ευθύνης η Αξιωματική Αντιπολίτευση θα αναλάβει πρωτοβουλία με πνεύμα συναίνεσης που πραγματικά να δικαιώνει τις προσδοκίες του απόδημου ελληνισμού.
Ευχαριστώ.